Hunden Ash dog under en flygning från New York till San Francisco.
Nu stämmer ägaren Mike Contillo flygbolaget Alaska Airlines.

”Ash dog på grund av stress efter att han och jag tvingades flytta från första klass till ekonomiklass strax före start” menar Contillo.

Contillo hade köpt biljetter i första klass för att garantera en bekväm resa för sina kära franska bulldoggar, Ash och Kora.
De hade suttit lugnt i sina säten i ungefär 25 minuter när en flygvärdinna och en annan anställd från Alaska Airlines bad dem att flytta till rad 11 av ”säkerhetsskäl”.

Hunden ASh dog under en flygresa – och ägaren Mike Contillo hävdar att det är flygbolagets fel.

Contillo protesterade och förklarade att det skulle vara ”extremt farligt” att flytta hundarna så nära inpå start.

– Jag var orolig att flytten skulle kunna leda till extremt farliga andnings- och hjärtproblem, som kan vara dödliga för en hund, särskilt precis innan man lyfter, menade Mike Contillo.

Han menade att flygbolaget inte brydde sig om hans oro och tvingade honom att flytta till ekonomiklass. Han fick inte heller tillbaka mellanskillnaden mellan sin köpta biljett i första klass och den ekonomiklassbiljett han tvingades sitta i.

Efter flytten märkte Contillo att Ash, som var tre år gammal, började andas ”väldigt snabbt och tungt” och visade ”märkbar ångest”.
Hunden lugnade sig så småningom och ”slutade röra sig”.

Hunden Ash.

Contillo kunde inte kontrollera sin hunds välbefinnande förrän efter start och fick höra att han skulle hålla buren stängd. Han trodde att Ash hade somnat.

– När vi anlände till San Franciscos flygplats och lämnade planet insåg jag att Ash var död och ”helt stel” berättade Mike Contillo enligt tidningen Daily Mail.

Likstelhet sätter in för hundar ungefär fyra timmar efter döden och flygresan var fem timmar lång.

Contillo bröt ihop i sorg och anklagade en av besättningsmedlemmarna för att högt ha sagt: ”Nu kommer du att skylla på oss för att vi dödade din hund”.
Resten av besättningen ignorerade honom, enligt Cantillo.

Den enda kontakt han hade med Alaska Airlines efter att ha upptäckt att Ash hade dött var när en anställd jagade honom i terminalen och krävde en förklaring. Contillo hävdar att han inte hört från flygbolaget sedan dess.

En man från Kalifornien, Mike Contillo, stämmer Alaska Airlines efter att en av hans franska bulldoggar, Ash, dog under en flygning från New York till San Francisco.

– Ash skulle ha klarat flygresan om vi inte hade tvingats flytta till ett så trånga platser på planet. Jag ville ju ha utrymme, och det var anledningen till att jag köpte biljetter i första klass, menar han.

Han betalade också 1200 kr extra för att ha sina hundar i kabinen, snarare än att checka in dem i lastutrymmet.

Contillo skyller Alaska Airlines för att ”vårdslöst” och ”hänsynslöst” ha tvingat honom att flytta sina hundar efter att han vidtagit olika ”försiktighetsåtgärder” för att se till att hans husdjur inte skulle utsättas för fara.

Han hävdar att flytten i sista minuten orsakade tung andning precis innan flyget lyfte.

Contillo har stämt Alaska Airlines på miljontals kronor och hävdar att Ashs död har orsakat honom ”svår psykisk och emotionell stress, smärta och lidande”. Han hävdar också att Ash hade ett ”särskilt värde eftersom han var som en son för sin ägare, som inte har egna barn”.

– Ash var en hund som älskade att leva och den snällaste man kan tänka sig, menar han.

Kora, som Contillo har haft i tio år, är för närvarande frisk och glad med sin pappa i San Francisco.

Mike Contillo och hunden Ash.