Golden retrievern Scout fick en aggressiv cancer. Men han räddades med kemoterapi och strålbehandling.
Då ville ägaren och miljardären David MacNeil visa sin uppskattning.
Han köpte tv-reklam för 60 miljoner kr för att tacka veterinärerna.
David McNeil har blivit väldigt förmögen på att sälja bilprylar genom sitt företag WeatherTech. I fjol beräknades hans förmögenhet vara uppåt 10 miljarder kronor.
Men det många inte känner till är att McNeil är en stor vän av hundar.

De duktiga veterinärerna, David McNeil och hans Scout.
För några år sedan fick David MacNeils älskade golden retriever, Scout, en svårartad cancer. Han diagnostiserades med hemangiosarkom, en ganska vanlig tumörtyp hos hundar. Men i Scotts fall gjorde den aggressiva cancern i blodkärlsväggarna att han gavs endast en procents chans att överleva.
– Scouts sjukdom gjorde hela familjen bedrövade. Vi ville göra allt för att han skulle överleva även om oddsen var dåliga, berättade MacNeil, som tidigare förlorat tre hundar i cancer.
Scout började kemoterapi på UW Veterinary Care, följt av strålbehandling av tumören (som hittats på hans hjärta) och immunterapi för att stimulera immunförsvaret.
Och kan man tänka sig! Det slutade nästan med ett mirakel. Tumören minskade i storlek under flera månader för att tillslut nästan helt försvinna.
Den lycklige hussen McNeil ville på något sätt tacka veterinärerna som räddade Scouts liv. Och hans idé blev väldigt unik – och påkostad. Han köpte tv-reklam under årets dyraste evenemang: Super Bowl.

David McNeil och hans älskade Scout.
Reklamen – som du kan se under artikeln –lyfte fram Scouts cancerbehandling och samlade in pengar till University of Wisconsins veterinärprogram.
Den 30 sekunder långa annonsen, med titeln ”Lucky Dog” kostade inte mindre än 60 miljoner kronor. ”Husdjur gör skillnad i ditt liv”, avslutas annonsen. ”Du kan göra skillnad i deras.”
”Vi ville använda den största scenen för att lyfta fram Scouts historia och dessa otroliga behandlingar, som inte bara är begränsade till att hjälpa hundar och husdjur,” sa MacNeil.
”Den här forskningen kommer att hjälpa även människor, så det finns potential att rädda miljontals liv av alla arter.”
Alla medel som samlades in från Super Bowl-reklamen används nu för att stödja forskning vid veterinärskolan och för att köpa specialutrustning. Målen är att bättre diagnostisera, behandla och förebygga cancer och identifiera nya läkemedel och behandlingar med hjälp av finansieringen.
Visa detta inlägg på Instagram